2015年10月21日

シェイプシフターとリバーウォーカー 公式ルール改訂 (テラミスティカ:氷と炎)

無料の対戦サイト『Online Terra Mystica』で猛威を振るっていたシェイプシフターとリバーウォーカー。
弱体化のテストプレイが繰り返されてきましたが、ついに公式の改定案が発表されました。

https://boardgamegeek.com/thread/1456706/official-change-rules

Riverwalkers:
Riverwalkers have to pay 1 coin when they unlock a new terrain on their wheel (starting terrain is free), 2 coins if it is another player's home terrain.
- priest gained in Phase I (i.e. as income from temple, sanctuary or bonus tile): the coins have to be either existing coins (saved from previous round) or coins gained as income parallel to the priest; no burning/conversion allowed to get the coins (the player would need to do such burning/conversion before he/she passed in the previous Phase II)
- priest gained in Phase II (i.e. from power action aka ACT2, town tile or direct 5pw-to-priest conversion): the coins can also come from conversion of power/workers/priests
- priest gained in Phase III (i.e. from cult bonus): the coins have to be existing coins (saved from Phase II); no burning/conversion allowed (the player would need to do such burning/conversion before passing in Phase II)

リバーウォーカー:
リバーウォーカーが、変換サイクルの地形1つを新しく開放するには1コイン(開始時の地形は無料)、他勢力の拠点地形なら2コインを支払う必要があります。

- フェイズ1で司祭コマを(例:神殿/聖域/ボーナスカードによる収入として)獲得した場合、支払うコインは既に持っているもの(前ラウンドからの持ち越し)か、または司祭コマと同時に収入として獲得したものだけです。パワー駒を破棄/変換してコインにはできません(前ラウンドでパスする前に、パワー駒の破棄/変換でコインにしておく必要があります)。

- フェイズ2で司祭コマを(例:司祭コマのパワーアクション/町タイル/5パワーを司祭コマへ変換)獲得した場合、コインはパワー/労働力/司祭コマを変換したものでも構いません。

- フェイズ3で司祭コマを(例:教団ボーナス)獲得した場合、コインは既に持っているもの(フェイズ2からの持ち越し)だけです。パワー駒を破棄/変換してコインにはできません(フェイズ2でパスする前に、パワー駒の破棄/変換でコインにしておく必要があります)。

Shapeshifters:
The cost of the Shapeshifter Stronghold power is increased to 5 power / 5 power tokens, and using the power (= shift your current hometerrain into another hometerrain) no longer generates any victory points. They also have to pay one VP for every power token they receive using their faction special ability. So when another player takes power during their build action, they pay 1 VP and get a new power token into bowl III. If the Shapeshifters don't want to pay 1VP, they get nothing (no power gain, which is different from when other players refuse to take power - then Shapeshifters themselves would get one power).

シェイプシフター:
シェイプシフターの砦能力に必要なコストは、5パワー消費/5パワー破棄に上がりました。砦能力(現在の拠点地形を別の地形へと変更)を使っても勝利点は入らなくなりました。

種族の特殊能力でパワー駒1個を受け取るなら、1勝利点を支払う必要があります。シェイプシフターの建造物アクションで他プレイヤーが臨時のパワー収入を得た時、シェイプシフターは1勝利点を支払って新しく獲得したパワー駒1個をパワートレイ III に置きます。もしも1勝利点を支払いたくなければ何も受け取れません(パワー駒は獲得できません。これは他プレイヤーが臨時のパワー収入を拒否した際に、シェイプシフターに入る1パワー収入とは異なります)。


参照リンク:
シェイプシフターとリバーウォーカー弱体化 v4 (オンライン・テラミスティカ)

『オンライン・テラミスティカ』 プロモ得点タイルが追加
プロモ地形タイル アイデア・コンテストが始まった (テラミスティカ:氷と炎)
『テラミスティカ』用ミニ拡張セット (エッセン2015)
シェイプシフターの細かな変更 (テラミスティカ:氷と炎)
「建造物によるパワー」を受け取る順番 (テラミスティカ:氷と炎)


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posted by okanenainde at 00:01| Comment(0) | TrackBack(0) | 日記 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする
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